ISBN 87-7794-376-7 Forfattere: Povl-Otto Nissen og Harald Oksbjerg
Forsøg med Vind er først og fremmest designet til anvendelse i skolens natur/teknik-undervisning, men indeholder ideer og udfordringer nok også for 7.-8. klasse. Materialet bygger på idéen om, at elevernes forståelse af naturfænomenerne og deres tekniske anvendelighed udvikles gennem praktiske forsøg og opfølgende samtaler. Det rigt illustrerede undervisningsmateriale er opdelt i lærersider med baggrundsviden, vejledning og gode råd, samt elevsider med praktiske anvisninger på eksperimenter med enkle møllemodeller. Materialet indeholder, foruden en række småforsøg med strømmende luft, byggebeskrivelser til 15-16 forskellige letbyggede møllemodeller:
– Vindbolde og vindhjul, – en paprullemølle med indstillelige vinger, – en “græsk” mølle (sejlvinge), både i lille papmodel og en større med syede vingesejl. – en vindrose af et fyrfadslysbæger, – en blomstermølle, der ligner en påskelilje, men som let kan ændres til en julestjerne, – en mølle med vinger af træ og pap, som kan spændes på cykeldynamo og lave strøm. – en kasserotor, som både kan virke vandret og lodret i vinden, – en vindhastighedsmåler lavet af to plastikflasker mm. – et møllehejseværk, som man kan måle effekten på.
Desuden: Beskrivelser af små eksperimenter med strømmende luft og undersøgelse af cykeldynamoens indretning. Alt i alt nok til 15-20 timers undervisning i vindenergi og møller. Modellerne kan nemt laves med almindeligt håndværktøj af genbrugsmaterialer og ting fra hverdagen. Der findes aktiviteter, som kan gennemføres i 1.- 2. klasse, nogle som egner sig til 3.- 4. klasse og andre som skulle give udfordringer nok i 5.- 6. klasse og i 7.-8. klasses fysikundervisning.
Materialet er også velegnet til brug på lejrskoler, spejder-camps og til fødselsdagsselskaber.
Undervisningsmaterialet “Forsøg med Vind” købes med kopieringsret til elevsiderne.
Nu i udvidet udgave: Pris i ringbind: 198 kr. excl. moms og forsendelse.
En eksperimentmølle
På et Lærerhøjskole årskursus “Fornyelse af fysikundervisningen” i Esbjerg, 1986-87, udviklede en gruppe en eksperimentmølle.